דגניה – סיפורה של קבוצה

>>>דגניה – סיפורה של קבוצה
דגניה – סיפורה של קבוצה 2018-02-19T22:12:11+02:00

ההתיישבות הכפרית

דגניה – סיפורה של קבוצה

הפועלים, אנשי העלייה השנייה, עבדו והתיישבו ברחבי הארץ בערים ובמושבות, וגם ייסדו מספר יישובים חקלאיים. פער חברתי ותרבותי נוצר בינם לבין איכרי המושבות. האיכרים הוותיקים העדיפו להעסיק פועלים ערבים בשכר נמוך ודחו את הצעירים החדשים שלא הורגלו לעבודת כפיים. כמו כן, רוב האיכרים נרתעו מן האידאולוגיה הסוציאליסטית ומהציונות המעשית, ומרעיונות כיבוש העבודה או עבודה עברית.
kineret60

אם אין אני לי – מי לי

מעבר לטענות הנוגעות לתעסוקת העולים שררו הבדלים פוליטיים-חברתיים בין שתי הקבוצות. רוב הפועלים היו צעירים, לא היו שומרי מצוות, החזיקו בהשקפה סוציאליסטית ושאפו להשפיע במושבות. האיכרים ראו בעולים הסוציאליסטים איום על מעמדם והשפעה רעה על הנוער וסברו כי קליטת הפועלים תעכיר את האווירה במושבה. היחסים בין הקבוצות סבלו מחוסר אמון ומעוינות. וכך, משלא מצאו עבודה כשכירים אצל האיכרים, הקימו את "הקבוצה"- בה יוכלו לעבוד ולקיים דרך חיים של שיתוף ושוויון. מה יותר טוב מזה?

הקבוצה ("הקבוצה הקטנה")

הקבוצה היא צורת התיישבות שיתופית שנוסדה בעלייה השנייה והתפתחה בעלייה השלישית. עקרונותיה מבוססים על קיום קבוצה שיתופית, קומונה קטנה ואינטימית. חברי הקבוצה חיו בשיתוף מלא וללא רכוש פרטי. הקבוצה שירתה את מטרת החלוצים ביישוב הארץ, כיבוש העבודה העברית והאמונה בסוציאליזם.
קבוצת דגניה – הקיבוץ הראשון – מכונה "אם הקיבוצים". הוא הוקם בשנת 1910 על אדמות הכפר אום ג'וני דרומית לכנרת, אשר נרכשו ע"י קק"ל. חברי דגניה הגיעו לפני הקמתה לחצר כנרת. שם הם למדו והכשירו את עצמם לחיים של שיתוף ושל חקלאות.

כאן, על פני האדמה

רחל בְּלוּבְשְׁטֵיין (1890‏ –1931), המוכרת בשם העט שלהּ, "רחל" (ולעתים רחל המשוררת), הייתה מן המשוררות הבולטות בשירה העברית הקלאסית המחודשת. רחל רצתה לעסוק בחקלאות, ולכן עברה ב-1911 (כשנתיים לאחר עלייתה לארץ) ל"חוות העלמות" הלימודית שהקימה חנה מייזל בחוות כנרת, שם נפגשה עם ברל כצנלסון ועם אהרן דוד גורדון, שהשפיע עליה רבות, ולאות תודה הקדישה לו את השיר הראשון שכתבה בלשון העברית – "הלך נפש". שם גם הכירה את זלמן רובשוב (שלימים נודע כזלמן שזר, נשיא המדינה השלישי), ובין השניים נוצר קשר רומנטי.
ב-1913 עזבה את הארץ כדי להמשיך ולהשתלם במקצוע החקלאות, ועברה ללמוד אגרונומיה באוניברסיטת טולוז שבצרפת. עם סיום לימודיה התעכבה מלשוב לארץ ישראל בשל מלחמת העולם הראשונה, ובינתיים שבה לרוסיה ועסקה שם בהוראת ילדי פליטים יהודים. שם כנראה נדבקה בשחפת.
ב-1919 חזרה לארץ ישראל באונייה רוסלאן, ושבה אל מושא רבים משיריה, אל הכנרת האהובה עליה, לקבוצת דגניה. בדגניה היא הייתה פעילה בתחום התרבות בקבוצה, ועבדה בעיקר עם ילדי הקבוצה.

תמור מרום, מתוך אתר פיקיויקי

היית, או חלמתי חלום?

לאחר תקופה קצרה נתגלו אצלה ניצני מחלת השחפת. בתחילה נדרשה רחל על ידי הרופא להקפיד לאכול בכלים נפרדים, אולם המחלה, שנחשבה אז לחשוכת-מרפא, גרמה לגירושה לבסוף מדגניה.
רחל כתבה את רוב שיריה בשש השנים האחרונות לחייה, מתוכם שירים רבים נכתבו על הציפייה שלה ליום מותה. בשנת 1927, עת שכבה במיטת חוליה בעיר, הרחק מדגניה, זכרה את ימי החסד שזכתה להם שם, שנדמו בעיניה כחלום רחוק…

וְאוּלַי לֹא הָיוּ הַדְּבָרִים מֵעוֹלָם,
אוּלַי
מֵעוֹלָם לֹא הִשְׁכַּמְתִּי עִם שַׁחַר לַגַּן,
לְעָבְדוֹ בְּזֵעַת-אַפַּי?

הוֹי, כִּנֶּרֶת שֶׁלִּי,
הֶהָיִית, אוֹ חָלַמְתִּי חֲלוֹם?

תרפ"ז

לא רק קיבוץ

בנוסף ל"קבוצה", הוקמו בשנות העליה השניה חוות פרטיות- חוות אשר הוקמו על ידי בעלי הון פרטיים כמו מגדל ופורייה. ומושבי פועלים- שהוקמו לפי עקרונות של עבודה עברית עצמית ושטחי אדמה שווים לכל אחד מחברי המושב.

בית המגורים הראשון בדגניה, כפי שהוא נראה כיום

חצר כנרת

חווה חקלאית שהוקמה ב 1908 ליד הכנרת, על ידי המשרד הארצישראלי של ההסתדרות הציונית, על מנת להכשיר פועלים יהודים לעבודה חקלאית ולהתיישבות קבע.
החווה הייתה בית גידול למפעלי העלייה השנייה ותנועת העבודה: בה החלו הניסיונות להקמת הקבוצה, הקיבוץ והמושב; ממנה יצאו מתיישבי דגניה, קבוצת כנרת, נהלל, עין חרוד ועוד; בחווה אף הונחו היסודות למספר ארגונים אשר עצבו את פני המדינה שבדרך, כגון ההגנה, המשביר, תנובה וסולל בונה.

רחל המשוררת

רחל המשוררת

שם הרי גולן
מילים: רחל בלובשטיין
לחן: נעמי שמר

שָׁם הָרֵי גוֹלָן, הוֹשֵׁט הַיָּד וְגַע בָּם! –
בִּדְמָמָה בּוֹטַחַת מְצַוִּים: עֲצֹר.
בִּבְדִידוּת קוֹרֶנֶת נָם חֶרְמוֹן הַסַבָּא
וְצִנָּה נוֹשֶׁבֶת מִפִּסְגַּת הַצְּחוֹר.

שָׁם עַל חוֹף הַיָּם יֵשׁ דֶּקֶל שְׁפַל צַמֶּרֶת,
סְתוּר שֵׂעָר הַדֶּקֶל כְּתִינוֹק שׁוֹבָב,
שֶׁגָּלַשׁ לְמַטָּה וּבְמֵי כִּנֶּרֶת
מְשַׁכְשֵׁךְ רַגְלָיו.

מַה יִּרְבּוּ פְּרָחִים בַּחֹרֶף עַל הַכֶּרַכְּ,
דַּם הַכַּלָנִית וְכֶתֶם הַכַּרְכֹּם,
יֵשׁ יָמִים – פִּי שֶׁבַע אָז יָרֹק הַיֶּרֶק,
פִּי שִׁבְעִים תְּכֻלָּה הַתְּכֵלֶת בַּמָּרוֹם.

גַּם כִּי אִוָּרֵש וַאֲהַלֵּךְ שְׁחוֹחַ,
וְהָיָה הַלֵּב לְמַשּׁוּאוֹת זָרִים –
הַאוּכַל לִבְגֹּד בָּךְ, הַאוּכַל לִשְׁכֹּחַ
חֶסֶד נְעוּרִים?

סוציאליזם

שיטת ממשל ודרך חיים הדוגלת בצמצום פערים חברתיים וחתירה לשוויון. בתוך הסוציאליזם יש גישות שונות ומגוונות. לדוגמא: הקומוניזם הוא שלטון סוציאליסטי דיקטטורי. התנועה הסוציאליסטית החלה את דרכה בעולם המודרני מתוך תנועת מעמד הפועלים בסוף המאה ה-19.

בתקופה זו, המונח "סוציאליזם" היה מקושר בראש ובראשונה למבקרים חברתיים אירופיים, אשר מתחו ביקורת על ה"קפיטליזם" ועל מושג הרכוש.
במאה ה-19 היו באירופה תנועות מהפכה חברתיות אשר דגלו בסוציאליזם. עולי העלייה השנייה הביאו עמם את האידאולוגיה הזו והגשימו אותה בהתיישבות הקיבוצית והשיתופית אשר החלה לראשונה על ידיהם.

הבהרה חשובה :

אתר זה מיועד למטרות למידה בלבד, ולא לשום מטרה מסחרית.

בשימוש באתר זה, הנך מצהיר שכניסתך לאתר היא לצורך לימוד וקבלת סקירה על חידון הציונות והמורשת בלבד ולא לכל מטרה אחרת.